Ein Museum im Museum
Der Blaue Reiter in der Tate
Von Hannah Schorgg.
Seit dem 25. April zeigt die Tate Modern in London die Ausstellung "Expressionists. Kandinsky, Münter and the Blue Rider" in Kooperation mit dem Lenbachhaus. Dieses große Gemeinschaftsprojekt bietet allerdings nicht nur für London eine Bereicherung. Um Leihgaben klimafreundlicher zu gestalten und Transportwege einzusparen, haben die Tate in London und das Lenbachhaus in München entschieden ihre jeweiligen "Glanzstücke" miteinander auszutauschen. So kamen vom 28. Oktober 2023 bis 10. März 2024 etliche Werke von Joseph Mallord William Turner in den Kunstbau des Lenbachhauses und über 130 Werke des Blauen Reiter nun nach London in die Tate.
Die Ausstellung, die in der Tate noch bis 20. Oktober zu sehen ist, zeigt wichtige Hauptwerke des Blauen Reiter und kombiniert Gemälde, Skulpturen und Fotografie mit Performance und Ton. Es ist die erste große Ausstellung zum Künstler*innenkollektiv in London seit über 60 Jahren – etliche der Werke waren noch nie zuvor in Großbritannien zu sehen.
Bei der Zusammenstellung der Werke legte Natalia Sidlina, Kuratorin an der Tate, großen Wert auf Verbindungen mit neuen Ideen und modernen Ansätzen der Interpretation. So widmet sich die Ausstellung neben den bekannten Größen des Kollektivs vor allem den Frauen, die eine zentrale Rolle im Blauen Reiter einnahmen. Auch Themen wie Umwelt- oder Identitätsfragen, die der Blaue Reiter bereits damals verhandelte, finden sich ebenso in der Ausstellung wieder.









Die vielfältige Berichterstattung zeigt sich begeistert von den Neuankünften in der Londoner Tate:
"Tate Modern, in collaboration with Lenbachhaus Munich, has curated an exhibition that stands as a true testament to The Blue Rider."
Cristina Mouchantaf, I-M-Magazine
"Die Ausstellung war noch lange nicht eröffnet, da gaben sich die Kunstkritiker im Vereinigten Königreich schon very impressed, also sehr beeindruckt."
Christa Sigg, Abendzeitung
"This is effectively a museum within a museum: a vast tranche of the Lenbachhaus in Munich, augmented with occasional paintings from the Münter foundation and others. It is elegantly displayed – and carefully educational."
Laura Cumming, The Guardian
"The show feels like an extended PhD thesis. It is full of good, knotty argument. It breaks important new ground around such matters as gender, race, and nationalities — the Expressionism being described here is a multi-national project."
Michael Glover, Hyperallergic
"The show draws on the world’s richest collection of expressionist masterpieces at the Lenbachhaus in Munich, alongside rare loans from public and private collections, to bring together a marvellous display of key works.
[…]
These expressionist artists brought together broad and interconnected experiences, relationships and art practices, the diversity of which is amply demonstrated by this show.
[…]
The exhibition has major works and stunning images at every turn."
Jonathan Evens, Artlyst
"[…] a wonderful exhibition about an extraordinary art movement."
Melanie McDonagh, The Standard
"[…] this exhibition is as colourful and energising as you’d expect.
[…]
Of course, the relationships between music, light, colour and form were important to these artists, but these interventions make the exhibition flag. It is wonderful having the Schönberg playing in the gallery."
Hettie Judah, iNews
"[...] a fresh look at revolutionary art collective the Blue Rider."
Nicholas Wroe, The Guardian
"Tate Modern’s survey of Kandinsky, Münter and the rest of the avant-garde Blue Rider group is an exhilarating riot of colour – but also abounds with anxieties about the coming conflicts of the 20th century."
Jonathan Jones, The Guardian
"Showcasing some captivating, and at other times unsettling, works of Expressionism, many rarely seen in the UK, this consistently exciting exhibition concludes with a room that reveals the artists cementing their legacy."
James White, The Upcoming




