Natascha Sadr Haghighian
Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult) –

The question of collectivity recurs throughout Natascha Sadr Haghighian's work. She regards her mostly installation-based works as spaces for a sensual renegotiation of community, which call on us to understand migration as a constituent part of existence. A collaborative working method and ramified, at times deliberately obscured authorship are characteristic of her approach. For her work for the German pavilion in Venice in 2019, she adopted the pseudonym Natascha Süder Happelmann - a condensation of the accumulated misspellings and autocorrections of her Iranian name - and wore a papier-mâché rock on her head that demonstrated the absurdity of national representation with a sense of comedy.
The whistle is at the center of the works Natascha Sadr Haghighian is presenting at the Lenbachhaus. The simple signaling instrument is used both by authorities and as a means of protest against them. The whistle demands attention and embodies urgency without taking a stand for or against the existing order. In this way, it makes order renegotiable and becomes a poetic tool. The large-format banner "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", which lends the exhibition its title, is dedicated to the activist Hassan Numan, who died last year. Together with others, he deployed whistles as instruments of solidarity in the fight against deportation. A tumultuous feat of collective action.
During the course of the exhibition, the project "The Broken Pitcher" by Natascha Sadr Haghighian, Marina Christodoulidou and Peter Eramian will take place in the garden of the Lenbachhaus on four evenings. For the dates and more details, click here.
Statements
"Einer breiteren Öffentlichkeit bekannt geworden ist die 1967 in Teheran geborene iranisch-deutsche Installations- und Videokünstlerin 2019, als sie den deutschen Pavillon auf der Venedig-Biennale bespielte. (...) Etliche der Biennale-Arbeiten sind nun auch im Lenbachhaus zu sehen. Und spätestens bei der Leopard-Arbeit im Foyer, einer "Klanguntersuchung", an der sie seit 2013 arbeitet, wird einem bewusst, wie aktuell ihre künstlerische Feldforschung ist. Wie ganz anders blickte man doch vor dem russischen Angriffskrieg auf die Ukraine auf den Leopard Kampfpanzer."
"In Filmen wanderte das stumme Wesen durch Italien, nicht als Tourist, sondernals Zeuge von Traurigem. Einen Kontrast zu solch Stille setzt die Künstlerin in München mit ihrer Hommage an die Trillerpfeife. (...) "Titel spielen eine ganz große Rolle", sagt sie und verweist auf den Ausstellungstitel "Jetzt wo ich dich hören kann tun meine Augen weh (Tumult)". Diese Pfeifen seien ihr zum poetischen Werkzeug geworden, damit etwas neu verhandelbar wird". Natascha Sadr Haghighian gefällt an den Lärminstrumenten, dass "sie nicht parteiisch sind". Und in der Tat kann man mit ihnen auf sich aufmerksam, aber auch andere mundtot machen, man kann Zorn, aber auch begeisterte Zustimmung herauspfeifen."
"Am Lenbachhaus sind nun zentrale Projekte von Sadr Haghighian zu sehen: Mit ihrer Arbeit "Ankersentrum", einer mehrteiligen Arbeit, die erstmals in Venedig gezeigt wurde, stehen dabei die Migration sowie die moderne Leibeigenschaft im Zentrum der Betrachtung. Mit ihrem Werktitel nimmt Sadr Haghighian Bezug auf die erstmals in Bayern eingerichteten "Zentren für Ankunft, Entscheidung, Rückführung", ein Euphemismus an sich hinsichtlich der angestrebten Prozesshaftigkeit zwecks organisierter Isolierung und Abschiebung von Migranten. (...) Die Arbeit "Pssst Leopard 2A7+" wiederum befasst sich mit einem Produkt der deutschen Rüstungsindustrie. (...) Mit jedem Ort, an dem die Installation Station macht, wächst das Klangarchiv der Installation an. Und man trifft nun, mit München, zum ersten Mal auf den Ausgangsort dieses kriegerischen Geräts."
"Die iranisch-deutsche Künstlerin entlarvt Machtstrukturen und Migrationslügen."
Works
- Natascha Sadr Haghighian with Zeynab Izadyar, Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult), 2023, Courtesy the artists
- Natascha Sadr Haghighian, Pssst Leopard 2A7+, 2013–today, Installation Shot, ACCENTISMS, Taxispalais Kunsthalle Tirol, 2017, Courtesy the artist. Photo: Günter Kresser
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Tribute to Whistle, Deutscher Pavillon, 58. Biennale von Venedig, 2019, Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Natascha Süder Happelmann und Heiko Maas, Deutscher Pavillon, 58. Biennale von Venedig, 2019, Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian, Details of the Installation Ankersentrum, 2019. In the back the old order (he she they walked), Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, 2019-2020, Courtesy the artist. Photo: Alexandra Ivanciu
- Natascha Sadr Haghighian, W4_310119, 2019, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Vărsa, 2019, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Digital drawing, tumult (based on the video stream: police press conference on the major police operation in Ellwangen Asylum reception center, May 8, 2018), 2019, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, accumulation (based on scores of "La fabbrica illuminata"(1964) by Luigi Nono and Giuliano Scabia, and Vittorio Sereni’s poem "Una visita in fabbrica" (1952–1958)...", 2019, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Digital Drawing from the group of works "Beyond Repair", 2020, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Digital drawing "tumult (based on the press conference of the inhabitants of Ellwangen Asylum reception center "There was a lot of talk about us, now we‘re talking!", May 9, 2018)", 2019, Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Digital drawing "Owed to us We owe (based on a miniature by Narziß Renner from Matthäus Schwarz’s costume book, 1520)", Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian, Digital drawing "Owed to us We owe (based on the image: Dr. Tobias Skowronek taking samples from Manillas in the lab of the German Mining Museum in Bochum in 2023)", Courtesy the artist
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Social Media Series Location: Karl-Stirner-Straße, Ellwangen Bavaria, Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Social Media Series aus Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin). Courtesy of the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Social Media Series Location: SP 105, Junction SP 110, Region Foggia / Apulia, Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann Social Media Series Location: Customs port, Trapani, Sicily, 2018. Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian Naturalisierung, 2021, Installation Shot, Illiberal Arts, Haus der Kulturen der Welt, Berlin 2021. Courtesy the artist and the Land Berlin. Photo: Studio Bowie / HKW
- Natascha Sadr Haghighian, Naturalisierung, 2021, Installation shot Illiberal Arts, Haus der Kulturen der Welt, Berlin 2021, Courtesy the artist and the Land Berlin. Photo: Studio Bowie / HKW
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Ankersentrum (surviving in the ruinous ruin), Deutscher Pavillon, 58. Biennale von Venedig, 2019, Courtesy the artist. Photo: Jasper Kettner
- Natascha Sadr Haghighian / Natascha Süder Happelmann, Ankersentrum, Deutscher Pavillon, 58. Biennale von Venedig, 2019, Courtesy the artist. © Xander Heinl. Photo: Jasper Kettner
Installation views
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus
- Natascha Sadr Haghighian, "Now that I can hear you my eyes hurt (Tumult)", Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau München, 2023. Artwork: Courtesy the artist. Photo: Simone Gänsheimer, Lenbachhaus